De kunstijsbaan in Breda heeft van een schaatser een stationsklok gekregen, met de opmerking dat de klok wel mooi zou staan op het perron. Oorspronkelijk werd meerdere stationsklokken centraal gestuurd door een moederklok zodat alle klokken exact gelijk lopen.
Deze klok moest echter zonder moederklok gaan werken, dus moest er een sturing in komen die er voor zorgde dat de klok iedere minuut een puls krijgt. Na iedere puls moet de polariteit wisselen. Daarnaast mag er niet continu spanning op het uurwerk staan want dan kan de spoel te heet worden. De secondewijzer wordt door een aparte motor aangestuurd. De wijzer gaat in 58seconden rond dan stopt de secondewijzer totdat de minutenpuls komt.
Het schemaDeze sturing geeft iedere minuut een puls van 2sec. Ook is het mogelijk om de klok op tijd te zetten dmv. een drukknop op jp1. De drukknop op jp1 moet een verbreekcontact hebben omdat een kabel van ca. 40cm dichtbij de (startende) TL-lamp storing ontvangt waardoor de klok sneller gaat lopen, met een verbreekcontact wordt deze storing alleen ontvangen tijdens bijzetten van de klok. Op dat moment hebben storingen geen invloed omdat de klok al op 32-voudige snelheid loopt.
Het kristal is een gewoon horloge-kristal van 32,768kHz. Dit wordt gedeelt naar 2Hz of 64Hz indien jp1 onderbroken is. Vervolgens wordt door IC5, IC3a, IC3b, IC4a en IC4b gedeelt door 240. Nu ontstaat er een signaal wat 1 minuut hoog is en 1 minuut laag, dit gaat naar 2 MMV’s, eentje reageerd op de opgaande flank, en de andere op de neergaande flank. De RC-tijd is ongeveer 2 seconden. Dit gaat vervolgens naar een H-brug die de spoel aanstuurd.
Onderaan deze pagina vind u op de eerste foto de sturing opgebouwd op gaatjesbord in een spatwaterdichte behuizing, op de tweede foto 2 is de binnenkant van de klok zichtbaar met onderin de sturing (klok ligt op zijkant, op de derde foto 3 ziet u de klok in actie op de ijsbaan.